fredag 12. oktober 2012

O`jul med din glede

Jeg elsker julen, og nei det er ikke pakkene til meg som gjør at jeg elsker julen, men alle forberedelsene til jul. Jeg er vokst opp med en mor som hadde huset ferdig julepyntet til 1.desember. Ååå som jeg fortsatt kan kjenne igjen den følelsen å våkne 1.desember, tidlig når alle andre fortsatt sov, gå ut på stua og se juletreet (i plast selvfølgelig for å kunne overleve hele desember måneden i vår stue) glitre og blinke der det stod. Helt fantastisk. At mamma hadde endevendt hele huset i dagene i forveien med å tørke støv og vaske, skifte gardiner og finne fram alle eskene med julepynt som stod lagret fra året før - noe som egentlig var et mareritt, var med ett verdt det når jeg så juletreet ferdig pyntet. Hun pyntet det som oftest når min bror og jeg hadde lagt oss, som det aller siste hun gjorde 30.november.

Pepperkaker som juletrepynt
Nå som voksen og spesielt etter at jeg fikk barn, har det blitt viktig for meg med tradisjoner. Det skal ikke være pes med jul, men bare masse kos og kvalitetstid. Jeg skjønner at min entusiasme for julen har smittet over på eldste prinsessen i huset, når hun allerede i sommerferien spør meg om hvilken farge vi skal pynte med i år. Når hun stiller det spørsmålet så er det en god grunn: Hvert år har juletreet blitt pyntet annerledes. Verken Knut eller jeg har arvet julepynt etter besteforeldre eller foreldre, så vi har kjøpt det vi har. Jeg synes det er pent med noe enkelt på treet, at det ikke er for mye farger på det. Derfor bestemmer vi oss på forhånd fargen vi skal gå for: blått og søl, blått og gull, rødt, hvitt/glass eller en annen kombinasjon. For et par år siden hermet jeg etter ei venninne: hjemmebakte pepperkaker på juletreet. Utrolig godt det luktet i stua det året..en blanding av pepperkaker og grantre. Det skal være sagt at jeg kjøper ikke nytt julepynt hvert år, men vi bruker det vi har.

Jeg henter inspirasjon og ideer fra juleheftene som kommer i salg allerede i oktober. Mange vil nok si at det er altfor tidlig, men det er i grunn akkurat i tide. Mange vil gjerne lage julegaver å gi sine kjære, og skal man rekke det midt oppe i jobb og hverdag så må man begynne tidlig. Oktober er derfor en fin tid. Sommeren er definitivt over, temperaturen synker og det blir tidlig mørkt ute - perfekt for innehygge og planlegging av julekosen. Hvilke gaver skal man lage selv, hvem skal få gaver, hva er årets trender, hvordan skal man pynte etc. Det er så kos å kunne bla i heftene og kjenne blodet bobler av forventning over tiden som kommer, og den kommer veldig fort. Jeg prøvde å ignorere bladene i butikken, men falt for fristelsen gangen etter og vips, så lå det 3 hefter på kjøkkenbordet. Idag kom det 4. bladet.

Årets julehefter
Kamille Jul - 98 sider og 176 gavetips. Bladet inneholder tips til utradisjonell dekorering (fargerik), forslag til adventskalendere man kan lage selv (hva med en kalender bestående av konvolutter med lapper i?), oppskrifter til utelunsj (tomat- og paprikasuppe varmer godt i kulden), julegavetips og selvfølgelig oppskrifter på julebakst. (59kr)

KK Jul - 131 sider, 70 gavetips (som treffer blink) og 7 kjappe juleverksted med barna. Et blad fullspekket av gode tips til julepynt man lager selv, spiselige gaver og KK har blitt blitt av strikkebasillen de og: mange fine strikkede plagg man enkelt strikker i gave til en venninne, en søster, en datter eller til seg selv. (69kr)

Alt om Julen - Norsk Ukeblad - 131 sider, 150 gode ideer til jul, oppskrifter på deilig julebakst, morsomme pakkekalendere, mønstersider til ideene i bladet og hold dere fast: strikkede og heklede gaver. Dette bladet har satset mer på de tradisjonelle julefargene med innslag av naturen. Denne tror jeg passer meg best. Her fant jeg mange gode ideer til både innpakning, spiselige gaver og pakkekalender. (79kr)

Julens ideer - Allers - 107 sider, 144 juletips og oppskrifter. Hva med kun pakke til hver søndag i advent pakket inn i en selvsydd pose? Lag navnelappene selv for å gjøre gavene mer personlige. Oppskrifter på 7 slag. Et blad som har alt og som absolutt gir god stemning og lyst til å sette igang med juleforberedelsene. (69kr)

De to siste bladene er nok de jeg kommer til å kikke mest i når jeg skal hente ideer til juleverkstedet til snuppa og meg her hjemme. Og når jeg skal lage kalenderen hennes. Hennes pakkekalender i fjor innehold ulike aktiviteter på flere av dagene ( 6.desember - vi setter sammen pepperkakehus, 13.desember - vi baker Lussekatter og koser oss med kakao) noe som gjorde at vi fikk mer kosetid sammen. Blir nok noe lignende i år og tenker jeg.

Og med de i hus, er det bare å planlegge julen.....O`jul med din glede....


Pepperkakekalender
Hjemmelagde til og fra lapper

Pepperkakekirken







1 kommentar:

  1. Jeg har det akkurat som deg. Jeg elsker førjulstiden og forventningen mot jul. Huset mitt er ferdig pyntet ferdig 1.desember unntatt juletreet. Et ekte juletre må det være og det blir pyntet to til tre dager før julaften. Jeg gleder meg til å pakke ut alle de vakre julekulene som du kan se i et tidligere blogginnlegg.
    Min venninne og jeg koste oss med å sy og strikke og pusle til jul alltid tidligere. Hun døde dessverre for 5 år siden og det er så fryktelig trist.
    Kanskje jeg må finne meg noen julemagasiner å kose meg med imorgen.

    Bente

    SvarSlett